In Nederland gelden de volgende voorschriften.
Toegestaan voor besturing van modellen:
1. 27 MHz
2. 30 MHz
3. 35 MHz
4. 40 Mhz
5. 2,4 GHz
Voor 1 t/m 4 zijn in Nederland bepaalde kanalen gereserveerd, zie http://www.smgijmond.nl/frequenties/frequenties.htm
Let op: in andere landen worden systemen verkocht die werken op in Nederland niet toegestane frequentiebanden. In de Verenigde staten is bijvoorbeeld ook 72MHz toegelaten. Ook mag daar met grotere zendvermogens worden gewerkt dan in Nederland.
Binnen Europa gelden per land vaak afwijkende voorschriften.
Let dus op als je in het buitenland een zender aan wilt schaffen óf in het buitenland wilt gaan vliegen.
27 MHz.
Er zijn 27 MHZ AM- en FM installaties. In principe zijn alle 27MHz ontvangers en zenders door elkaar te gebruiken, als ze maar allebei AM- of FM zijn.
Voordeel: goedkoop
Nadeel: veel geleverd bij speelgoed modellen, veel kans op storing.
30 MHz.
Wordt door geen enkele fabrikant nog ondersteund.
35 MHz
Deze frequentie is bij wet gereserveerd voor vliegende modellen. Het is niet toegestaan een boot of auto op 35MHz te besturen.
Op de 35MHz worden PPM- en PCM installaties gebruikt. Zenders en ontvangers op PPM van alle fabrikanten kunnen met elkaar worden gebruikt. PCM systemen zijn merkgebonden; een Futaba PCM zender werkt alleen met Futaba PCM ontvangers.Veel duurdere zenders kunnen zowel op PPM of PCM worden gezet. De goedkopere zenders zijn eigenlijk altijd enkel PPM.
Binnen de 35MHz zijn 23 kanalen beschikbaar. Door zend- en ontvangerkristal te wisselen kun je van kanaal wisselen. Bij zogenaamde synthesizer zenders en ontvangers heb je geen kristal nodig, daar wordt de kanaalkeuze elektronisch gedaan.
PPM systemen zijn goedkoper maar iets gevoeliger voor storing als PCM systemen. Als er bij PPM stoorsignalen zijn of iemand anders zet zijn zender aan op hetzelfde kanaal gaan de servo’s “op hol” of ze reageren op de signalen van de andere zender. PCM systemen doen vaak aan zenderherkenning en reageren dus enkel op signalen van de zender waar ze in bij het inschakelen het sterkste signaal van ontvangen. Bij storing blijven de servo’s tijdelijk stil staan óf ze gaan in failsave, een voor te programmeren stand van alle servo’s.
Voordelen:
-Bij PPM zeer uitgebreide keuze aan zenders en ontvangers die van alle fabrikanten uitwisselbaar zijn.
-Zenders en ontvangers in alle prijsklassen makkelijk te vinden, van heel goedkoop tot heel duur.
-Zowel PPM als PCM is in principe een bewezen, betrouwbaar systeem.
Nadelen:
Om op 35Mhz te vliegen is het belangrijk dat je niet met z’n tweeën op hetzelfde kanaal zit. Bij clubs en evenementen kan dit risico’s opleveren, ondanks dat er aan frequentiebewaking wordt gedaan. Als iemand per ongeluk even zijn zender aanzet kan een ander direct in de problemen komen. Ook kan het bij clubs of evenementen betekenen moet wachten tot je kanaal vrij is.
Ook als je gewoon in een weiland vliegt moet je altijd maar hopen dat er niet iemand in de buurt (binnen een cirkel van ongeveer 5km) op dezelfde frequentie zit.
ALLEEN te gebruiken voor vliegtuigen. Als je ook een auto of boot wilt besturen met je zender moet je geen 35MHz nemen.
40Mhz
Precies hetzelfde verhaal als bij 35Mhz, maar niet gereserveerd voor vliegende modellen.
Aanvullend voordeel:
  • Voor auto’s, boten en vliegtuigen te gebruiken.
  • Wordt niet veel gebruikt door vliegers dus op evenementen of  in clubverband is er voor hun een erg kleine kans dat ze moeten wachten tot hun kanaal vrij is.
Aanvullend nadeel:
  • Voor vliegtuigen een grotere kans op problemen door dubbel kanaalgebruik.
  • Minder gangbaar, daardoor minder keuze in zenders en ontvangers.
2.4GHz
2.4GHz technologie wordt al een hele poos gebruikt in bijvoorbeeld WiFI, afstandsbedieningen, draadloze telefoons en babyfoons. Zender en ontvanger "herkennen" elkaar bij 2.4GHz. Jouw ontvanger reageert enkel op de zender waaraan hij gekoppeld is. Je kunt met jouw zender dus niet de ontvanger van een ander "storen", zoals bij 35 MHz PPM systemen wél kan gebeuren als je op hetzelfde kanaal zit. Ook is 2.4GHz veel minder gevoelig voor storing door bijvoorbeeld sterke radiozenders. Als de ontvanger géén, of slechte signalen ontvangt doet hij even (en dat zijn milliseconden) niets, tot hij weer wel goede signalen oppikt. Als dat te lang duurt gaat de ontvanger in "failsafe"; een voorgeprogrammeerde stand van alle servo's (bij auto's: rechtuit en motor uit).
Voordelen:
Geen enkel risico op storing doordat iemand anders op hetzelfde kanaal zit.
In theorie snellere signaaloverdracht en daardoor snellere reacties van de besturing.
2.4GHz zenders verbruiken erg weinig stroom, je doet dus veel langer met je zenderaccu.
Werkt met hele korte ontvangerantennes die makkelijker zijn in te bouwen.
Steeds vaker ook voorzien van telemetrie; je kunt daarmee op je zender informatie krijgen over accuspanning, temperaturen, snelheid van je model.
Nadelen:
 2.4GHz ontvangers zijn gevoeliger voor een te zwakke stroomvoorziening en verkeerde plaatsing van de antennes (zeker in Carbon rompen) dan 35/40MHz systemen. Daar kun je weldegelijk "storing" door krijgen, of eigenlijk besturingsproblemen.
Zenders en ontvangers van verschillende fabrikanten zijn niet door elkaar te gebruiken. Kies je voor een duurder merk zender dan zit je ook vast aan hun (dure) ontvangers. Bij goedkopere merken kan het lastig zijn een ontvanger te vinden als je bijvoorbeeld meer functies wilt.
Tot slot:
Er zijn enkele merken die voor hun zenders modules leveren waarmee je kunt wisselen tussen 35MHz, 40Mhz of 2,4GHz zonder een nieuwe zender te kopen.